وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
صفحه اصلياخبار فرهنگ سلامتپيام هاي سلامتيفیلم و تیزربازی های سلامتنرم افزارهای سلامتجدیدترین مطالب سلامتباورهای غلطروزهای سلامتآموزش همگانی تغذیه
صفحه اول
تماس با ما
RSS
يکشنبه ٢٩ مرداد ١٣٩٦  -  
 » 
عنوان ها
جدیدترین اخبار
جدیدترین مطالب
اخبار > روزه‌داران بین افطار تا سحر آب و مایعات کافی بنوشند
 


نسخه چاپي  ارسال به دوست
 متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:
  روزه‌داران بین افطار تا سحر آب و مایعات کافی بنوشند

متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: روزه‌داران باید در فاصله زمانی بین افطار تا سحر آب و مایعات کافی بنوشند.

دکتر علیرضا رهبر افزود: افراد باید در فاصله زمانی بین افطار تا سحر آب و مایعات کافی بنوشند که این میزان برای افراد متفاوت بوده اما آن‌هایی که در هوای گرم زندگی می‌کنند و فعالیت دارند باید بیش‌ازحد معمول که 6 تا 8 لیوان است آب مصرف کنند.

وی بابیان اینکه مهم‌ترین مسئله در هنگام روزه‌داری مشکل کم‌آبی بدن است گفت: انسان بزرگ‌سال بیش از 10 روز نمی‌تواند بدون آب زندگی کند و به‌محض از دست رفتن 20 درصد از آب بدن، افراد دچار مرگ می‌شوند این در حالی است که یک فرد معمولی دو تا سه ماه می‌تواند بدون غذا زنده بماند و این نشان از اهمیت نقش آب در بدن است.

متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: در روزه‌داری تغییراتی در چندین بخش بدن ایجاد می‌شود به‌گونه‌ای که وقتی زمان خواب، بیداری، محتوا و زمان غذا تغییر کند افراد تحت استرس قرارگرفته و ترکیباتی با عنوان ترکیبات التهاب زا در بدن افزایش پیدا می‌کند که اگر این ترشحات بیش‌ازحد معمول اتفاق بیفتد برای بدن مضر است.

دکتر رهبر با اشاره به اینکه خواب ناکافی میزان هورمون‌های التهابی را در بدن بیشتر می‌کند تصریح کرد: افراد باید خواب روزانه خود را بیشتر کنند تا جایگزین خواب ازدست‌رفته در شب شده و به تعادل هورمون‌ها در بدن کمک کند.

مصرف میوه و سبزی باعث کاهش تشنگی در طول روز می‌شود

وی بیان داشت: توصیه می‌شود افراد مصرف سبزی و میوه‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهند زیرا بیش از 80 درصد مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها آب بوده و ازآنجایی‌که میوه و سبزی‌ها به‌تدریج آب خود را از دست می‌دهند باعث کاهش تشنگی در طول روز می‌شوند.

متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ترکیبات میوه و سبزی علاوه بر اینکه حجم بالایی از آن‌ها را آب تشکیل داده است به‌شدت آب را به خود جذب می‌کند یعنی آبی که فرد مصرف می‌کند جذب فیبرها شده و در فاصله سحر تا افطار که فرد مایعات مصرف نمی‌کند آب‌میوه و سبزی به‌تدریج به بدن می‌رسد.

افطار خود را با نوشیدن مایعات گرم شروع کنید

دکتر رهبر خاطرنشان کرد: بهترین غذا برای باز کردن افطار نوشیدن مایعات گرم به همراه مواد قندی است که از آن جمله می‌توان به یک لیوان شیر به همراه خرما اشاره کرد.

وی افزود: همچنین غذاهایی مانند فرنی، شیر برنج و نشاسته نیز چون ترکیب قند و آب را در خود دارد بسیار مناسب برای وعده افطار است.

دکتر رهبر خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند بلافاصله پس از اذان شروع به خوردن غذای اصلی نمایند اما درصورتی‌که لقمه‌های کوچک برداشته و خوب آن‌ها را بجوند.

وی در توصیه به افرادی که نمی‌توانند سحری بخورند و در اصطلاح حالت تهوع می‌گیرند گفت: توصیه می‌شود این افراد حداقل یک وعده سبک مانند یک لیوان شیر با مقداری کربوهیدرات مصرف کنند.

متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: تمامی افرادی که دچار بیماری هستند باید با مشورت پزشک معالج خود اقدام به روزه‌داری کنند تا برای تغییر میزان داروها یا تغییر ساعت مصرف آنان تصمیم‌گیری شود.302/110

 
 چهارشنبه ٢٤ خرداد ١٣٩٦- ١١:٢٣ / شماره خبر: ١٦٢٢٩٤
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج