وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
صفحه اصلياخبار فرهنگ سلامتپيام هاي سلامتيفیلم و تیزربازی های سلامتنرم افزارهای سلامتجدیدترین مطالب سلامتباورهای غلطروزهای سلامتآموزش همگانی تغذیه
صفحه اول
تماس با ما
RSS
شنبه ٢٨ مهر ١٣٩٧  -  
 » 
عنوان ها
جدیدترین اخبار
جدیدترین مطالب
اخبار > ضرورت رعایت اصول 6 گانه سلامتی و انجام ورزش‌های سبک در دوران سالمندی
 


نسخه چاپي  ارسال به دوست
 متخصص طب سنتی ایرانی در برنامه «گفت‌و‌گوی فرهنگی» عنوان کرد:
  ضرورت رعایت اصول 6 گانه سلامتی و انجام ورزش‌های سبک در دوران سالمندی

دکتر «الهام بهمنش»، متخصص طب سنتی ایرانی، در برنامه «گفت‌و‌گوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو که به مناسبت روز جهانی و هفته سالمند به روی آنتن رفت، بر قدمت تدابیر حفظ سلامتی سالمندان در طب سنتی ایرانی، تاکید کرد.

به گزارش وبدا، این متخصص طب سنتی ایرانی در تعریف دوران سالمندی، گفت: سازمان بهداشت جهانی، سن سالمندی را بین ۶۰ تا ۶۵ سال در نظر گرفته و در طب سنتی ایران نیز سالمندی از ۶۰ سالگی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در منابع طب سنتی ایرانی به این نکته تاکید شده است که در صورت رعایت سبک درست زندگی و تدابیر لازم، عمر طبیعی یک انسان می‌تواند تا ۱۲۰ سال  ادامه یابد و تدابیر حفظ سلامتی سالمندان در این مکتب غنی طبی، قدمت هزار ساله دارد، افزود: در هیچ‌یک از کتب پزشکی موجود چنین قدمتی برای ارائه تدابیر مرتبط با سالمندان و بیماری‌های آنها وجود ندارد و در حال حاضر در ایران، سن امید به زندگی به‌دلیل عدم رعایت تدابیر حفظ سلامتی، ۷۲ سال شده است.

بهمنش با بیان اینکه در حال حاضر ژاپن جزو کشورهایی است که سن امید به زندگی مردم آن به‌دلیل سبک زندگی سالم و رعایت تدابیر سلامتی بالا رفته است، گفت: در کتب طب سنتی ایران، تدابیر ذکر شده برای هر رده سنی متفاوت است که رعایت این تدابیر در هر رده سنی، می‌تواند دوران سالمندی خوبی را برای فرد رقم بزند.

این متخصص طب سنتی ایرانی تاکید کرد: با توجه به ضعف عمومی اعضا در دوران سالمندی، رعایت اصول 6 گانه سلامتی در این دوران بسیار اهمیت دارد.

وی بر توجه به اصل خواب و بیداری به عنوان یکی از اصول سبک زندگی سالم تاکید کرد و گفت: متاسفانه ساعت خواب در بسیاری از خانواده‌ها به هم ریخته است، درحالی‌که با توجه به ترشح هورمون‌هایی در بدن برای سم‌زدایی بین ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب، خواب در این ساعات توصیه شده و بهترین زمان خواب ساعت ۱۰ شب است.

بهمنش با بیان اینکه حدود ۶ ساعت خواب راحت برای سالمندان کفایت می‌کند، بی‌خوابی را مشکل اصلی سالمندان عنوان کرد و افزود: چکاندن روغن بنفشه و بادام شیرین در بینی و شقیقه‌ها، در ایجاد خواب راحت و عمیق برای سالمندان موثر است و برای خواب بهتر توصیه می‌شود شام را اول شب مصرف کرده و مکان خواب آنها نیز از گرمای مناسب برخوردار باشد.

وی نوشیدن شیر گرم با عسل و یا شیربرنج را نیز به عنوان توصیهای مفید برای سالمندان به‌ویژه در فصل پاییز و زمستان مطرح کرد و گفت: دوری از شرایط پر استرس در همه رده‌های سنی مورد تاکید است، ولی در سالمندان از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.


این متخصص طب سنتی ایرانی انجام ورزش‌های سبک را نیز یک ضرورت در دوران سالمندی دانست و تاکید کرد: بر اساس منابع طب سنتی، انجام روش‌های پاکسازی همراه با خونگیری مانند فصد و حجامت، در افراد بالای 60 سال ممنوع بوده و تنها در شرایط خاص و با نظر متخصص طب سنتی ایرانی مجاز است.229/302

 
 شنبه ١٤ مهر ١٣٩٧- ١١:٤٨ / شماره خبر: ١٨١٨٩٦
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج