وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
صفحه اصلياخبار فرهنگ سلامتپيام هاي سلامتيفیلم و تیزربازی های سلامتنرم افزارهای سلامتجدیدترین مطالب سلامتباورهای غلطروزهای سلامتآموزش همگانی تغذیه
صفحه اول
تماس با ما
RSS
سه شنبه ٢٢ آبان ١٣٩٧  -  
 » 
عنوان ها
جدیدترین اخبار
جدیدترین مطالب
اخبار > تغذيه مناسب در پوكي استخوان
 


نسخه چاپي  ارسال به دوست
 
  تغذيه مناسب در پوكي استخوان

رژيم غذايي متعادل و مناسب چيست؟

رژيمي متعادل است كه موارد زير در آن رعايت شود:

1-   شير و فرآورده‌هاي آن: شير از جمله منابع غني كلسيم است. لبنيات مانند ماست، دوغ، پنير و كشك نيز سرشار از كلسيم مي‌باشند. خوشبختانه فرآورده‌هاي كم چرب هم به اندازه فرآورده‌هاي پرچرب داراي كلسيم مي‌باشند. پس بهتر است از لبنيات كم چرب استفاده نماييد تا از اضافه وزن هم جلوگيري شود. بايد روزانه 3 – 2 سهم (هر سهم معادل يك ليوان) شير بخوريد. در صورت عدم تحمل شير، ماست و پنير و كشك جايگزين‌هاي خوبي هستند. يك ليوان ماست يا دو قطعه پنير (به اندازه دو قوطي كبريت) تقريباً معادل يك ليوان شير، كلسيم دارند. توجه كنيد كه در افرادي كه نمي‌توانند از مواد غذايي حاوي كلسيم استفاده كنند يا غذاهاي كلسيم‌دار به مقدار كافي نمي‌خورند بايد با تجويز پزشك قرص كلسيم دريافت نمايند.

2-   سبزي‌ها: برخي سبزي‌ها مانند جعفري، كلم بروكلي، اسفناج، ريحان و نعناع حاوي مقادير بيشتري كلسيم هستند. ولي به طور كلي توصيه مي‌شود روزانه 5 – 3 سهم از انواع سبزي‌ها مصرف كنيد (1 سهم سبزي شامل: نصف ليوان سبزيجات پخته يا يك ليوان سبزي خام مي‌باشد)

3-   ميوه‌ها: سعي كنيد روزانه 4 – 2 وعده ميوه مصرف نماييد. (يك عدد سيب متوسط يا يك عدد موز، يا يك بشقاب كوچك اننگور را معادل يك وعده ميوه محسوب كنيد). توجه كنيد كه: در صورتي كه قسمت عمده روز را خارج از منزل مي‌گذرانيد و امكان استفاده از انواع ميوه‌ها براي شما وجود ندارد مي‌توانيد از برگه خشك شده ميوه‌ها مانند برگه هلو و زردآلو، آلبالو و انجير خشك استفاده كنيد. اما در مصرف ميوه‌جات خشك شده اعتدال را رعايت كنيد زيرا محتواي قند آنها به دليل فشرده و بدون آب بودنشان بالاتر است.

4-     ماهي، تخم‌مرغ، گوشت و سويا:

-          سعي كنيد حدقل هفته‌اي 2 بار ماهي مصرف كنيد.

-     در صورتي كه بيماري خاصي مانند چربي خون بالا و ... نداريد سعي كنيد دل، جگر، قلوه و تخم مرغ را در حد اعتدال مصرف كنيد.

-          انواع گوشت‌هاي كم چربي را در حد اعتدال در برنامه غذايي خود قرار دهيد.

-     سويا به دليل داشتن تركيباتي مشابه استروژن مي‌تواند از برداشته شدن كلسيم از استخوان‌هاي شما پيشگيري كند لذا سعي كنيد سويا را در برنامه غذايي روزانه خود وارد كنيد.

5-      حبوبات: سعي كنيد انواع حبوبات مانند عدس، نخود و لوبيا قرمز را در برنامه غذايي روزانه خود قرار دهيد.

6-   شيريني‌ها: شيريني را به مقدار كم مصرف كنيد، خيلي از آنها حاوي مقادير بالايي چربي مي‌باشند. بنابراين سعي كنيد از دسرهايي كه منبع خوب كلسيم هستند و در تركيبات آنها شير يا ماست به كار رفته مانند انواع بستني‌هاي كم چرب يا ماست‌هاي ميوه‌اي استفاده كنيد.

7-      نوشيدني‌ها: روزانه 2-5/1 ليتر يعني حدوداً 8 – 6 ليوان آب و مايعات بنوشيد.

 

به توصيه‌هاي زير توجه كنيد:

1-      بهتر است دوغ را جايگزين نوشابه نماييد.

2-      مصرف زياد قهوه موجب پوكي استخوان مي‌گردد. در مصرف آن اعتدال را رعايت نماييد.

3-      سعي كنيد چاي كمرنگ مصرف كنيد زيرا براي سلامت استخوان مفيدتر مي‌باشد.

4-      از مصرف بيش از حد گوشت، نمك و الكل خودداري كنيد.

5-      در فصل زمستان كه كمتر از خانه خارج مي‌شويد و كمتر در معرض نور آفتاب قرار مي‌گيريد، بايد مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين د را افزايش دهيد.

6-   با افزايش سن از توانايي پوست براي ساختن ويتامين د كاسته مي‌شود. بنابراين لازم است در افراد مسن از دارو براي تامين مقاديركافي ويتامين د استفاده شود. 302

 
 دوشنبه ٢٤ آذر ١٣٩٣- ١٥:١٠ / شماره خبر: ١١٧٩٤٩
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج