وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
صفحه اصلياخبار فرهنگ سلامتپيام هاي سلامتيفیلم و تیزربازی های سلامتنرم افزارهای سلامتجدیدترین مطالب سلامتباورهای غلطروزهای سلامتآموزش همگانی تغذیه
صفحه اول
تماس با ما
RSS
سه شنبه ٢٢ آبان ١٣٩٧  -  
 » 
عنوان ها
جدیدترین اخبار
جدیدترین مطالب
اخبار > تاثیر نمک طعام بر سیستم اسکلتی
 


نسخه چاپي  ارسال به دوست
 تداخل اثر نمک در سوخت وساز کلسیم
  تاثیر نمک طعام بر سیستم اسکلتی

تاثیر مصرف نمک طعام بر سیستم اسکلتی بدن

توصیه های خود مراقبتی :

- برداشتن نمکدان از کنار سفره ها و محدود کردن جیره نمک به نمک موجود در مواد غذایی و نان .

- مقدار کل نمک مورد نیاز روزانه در یک فرد بالغ در حدود 5تا 6 گرم روزانه می باشد که شامل نمک خالص و نمک های موجود در مواد غذایی(نمک پنهان) می شود.

- عادت دادن و ذائقه سازی فرزندان به غذاهای کم نمک

- در صورت امکان تنقلات را بصورت خانگی آماده سازید ویا از انواع کم نمک آن

- مواد و وعده های غذایی ترکیبی از جمله ترکیبات غنی معدنی و مواد گیاهی تازه و پر ویتامین تهیه شود

- مصرف سبزیجات و صیفی جات همراه با وعده غذایی

- کاهش مصرف فست فود ها

- حتی المقدور از انواع نان های کم نمک ویا کم جوش شیرین نظیر نان جو ونان سنگک استفاده نمایید

- مصرف به اندازه و به موقع مایعات و مصرف آب به همراه آبلیمو ی تازه

- اندازه گیری دوره ای ویتامین د ودر صورت کمبود استفاده از ترکیبات مکمل داروئی کلیسم به هرماه ویتامین د

بسیاری از متخصصین علوم بالینی منجمله متخصصین داخلی و نفرولوژی (بیماری های داخلی کلیه) اظهار می دارند که بیماران دچار بیماری های بافت پارانشیمی کلیه از جمله سندرم نفروتیک و انواع نفریت کلیوی می بایست، مصرف مواد پروتئینی و نمک طعام خود را محدود نمایند که بیانگر تاثیر منفی مقادیر بیش از حد این مواد بر سلامت کلیه می باشد. از جنبه دیگر در افراد سالم نیز مواد غذایی و ترکیبات دارای پروتئین و نمک طعام (کلرید سدیم) باعث دفع بیش از حد ماده معدنی كلسیم در ادرار می شوند. به ازای دفع 2300 میلی گرم سدیم در کلیه ها ، 20 تا 60 میلیگرم كلسیم دفع نیز دفع می شود. در بزرگسالان با متابولیزه شدن (سوخت وساز) یك گرم پروتئین، یك میلی گرم كلسیم نیز به همراه آن دفع می شود. بنابراین در شرایط دریافت كم پروتئین و سدیم نیاز به كلسیم برای یك فرد ممكن است تا 450 میلیگرم در روز كاهش یابد. برعكس اگر دریافت این مواد زیاد باشد (رژیم غذایی پر پروتئین و پرنمك)، ممكن است نیاز به كلسیم به حدود 2000 میلیگرم روزانه نیز برسد. این در حالیست که مصرف مواد دیگری که موجب سوء جذب کسیم می شوند در دراز مدت تاثیر این وضعیت را تشدید می کند. بطور مثال کمبود ویتامین د که هم اکنون شیوع بالائی درجوامع بشری دارد (این کمبود در حدود 75 درصد در جامعه ما تخمین زده می شود) خود موجب کاهش جذب کلسیم می شود. وجود جوش شیرین در مواد غذایی نشاسته ای و بطور عمده نان نیز با قلیایی کزدن محیط دستگاه گوارش خود باعث کاهش جذب کلسیم می شود. لذا از یک طرف با وضعیت کاهش جذب و از طرفی با افزایش دفع کلسیم مواجه خواهیم شد. بر این اساس بطور تدریجی سیستم اسکلتی فرد از درون تهی شده ودر نهایت موجب پوکی زودرس استخوان ها و سنگ کلیه نیز می شود.

دکتر حسین سنجری

کارشناس دبیرخانه ارتقاء فرهنگ سلامت

 
 يکشنبه ٧ دی ١٣٩٣- ١٠:٢٢ / شماره خبر: ١١٨٦٤٠
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج