وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

در گفت وگو با مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت مطرح شد:

چاقی در کودکان، معضلی جهانی/ بسیاری از کودکان چاق تبدیل به بزرگسالان چاق می شوند

 
 
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: هدف از مبارزه با اپیدمی چاقی در دوران کودکی رسیدن به تعادل انرژی است که می تواند در سراسر عمر فرد موثر باشد.
 
دکتر زهرا عبداللهی در گفت و گو با وبدا، درخصوص چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی، گفت: امروزه چاقي، يكي از مهمترين مشکلاتي است که گريبان‌ گير جوامع مختلف شده است. طي دو، سه دهه‎ اخير، ميزان شيوع چاقي در بين کودکان در حال افزايش بوده و اين روند در کودکان ايراني نيز قابل مشاهده است. 
 
وی افزود: براساس گزارش سازمان جهاني بهداشت، در سال 2010 بیش از 42 میلیون کودک زير پنج سال در جهان دارای اضافه وزن بودند که نزدیک به 35 میلیون نفر از این تعداد در کشورهای در حال توسعه زندگی می كردند. 
 
دکتر عبداللهی ادامه داد: شیوع جهانی اضافه وزن و چاقی دوران کودکی از 4.2 درصد در سال 1990 به 6.7 درصد در سال 2010 افزایش یافت که انتظار می رود، این روند تا سال 2020 به 9.1 درصد، معادل 60 میلیون کودک برسد. 
 
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی منجربه چاقی در دوران بزرگسالی نیز می شود، خاطرنشان کرد: همچنین، چاقی در دوران کودکی، احتمال ابتلا به بیماری های غیر واگير مانند دیابت و بیماریهای قلبی، عروقی در سنین جوانی را افزایش می دهد. چاقی، اضافه وزن و بیماری های مربوط به آنها تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند، در نتیجه پیشگیری از چاقی دوران کودکی از اولویت زیادی برخوردار است. 
 
وی با بیان اینکه علت اصلی چاقی و اضافه وزن دوران کودکی عدم تعادل بین کالری دریافتی و کالری مصرفی است، تصریح کرد: افزایش جهانی چاقی و اضافه وزن دوران کودکی تحت تاثير عوامل مختلفی قرار دارد که از جمله آن می توان به تغییر جهانی در رژیم غذایی به سمت مصرف غذاهای پرکالری با میزان قند و چربی بالا، اما میزان ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی سالم کم دانست.
 
دکتر عبداللهی با بیان اینکه روند کاهش سطح فعالیت بدنی نیز یکی از علل اصلی اضافه وزن در دوران کودکی در جهان محسوب می شود، عنوان کرد: دركشور ما نيز تغيير در شيوه زندگي مانند رفتارهاي غذايي نامناسب و كاهش فعاليت بدني از جمله مصرف بي رويه فست فود ها، نوشابه هاي گازدار، آب میوه ها و نوشیدنی های شیرین، تنقلات تجارتي پركالري مثل انواع چيپس، شکلات، پاستیل، شیرینی، استفاده طولاني مدت از بازي هاي رايانه اي از دلايل افزايش اضافه وزن و چاقي در كودكان هستند. 
 
وی درخصوص دلایل اجتماعی اپیدمی چاقی در دوران کودکی، اظهار کرد: سازمان جهاني بهداشت، افزایش چاقی دوران کودکی را نتیجه تغییرات در سبک زندگی جامعه دانسته است. چاقی دوران کودکی به طور عمده با مصرف غذاهای ناسالم و الگوی کم فعالیت بدنی همراه شده است. مشکل اینجا است که چاقی دوران کودکی نه تنها وابسته به رفتار کودکان است، بلکه به طور فزاینده ای وابسته به توسعه اجتماعی و اقتصادی و سیاست هایی در زمینه کشاورزی، حمل و نقل، برنامه ریزی شهری، محیط زیست، فرآوری موادغذایی، توزیع و بازاریابی و همچنین آموزش و پرورش است. از آنجاکه پیشگیری بهتر از درمان است، چاقی و اضافه وزن مانند بیماری های مزمن قابل پیشگیری است، لذا هدف از مبارزه با اپیدمی چاقی در دوران کودکی رسیدن به تعادل انرژی است که می تواند در سراسر عمر فرد موثر باشد.
 
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید براینکه درمان چاقی در کودکان یک ضرورت محسوب می شود، افزایش مصرف میوه و سبزیجات، دانه ها، مغزها، حبوبات و غلات کامل، محدود کردن دریافت کالری از کل چربی و مصرف چربی های اشباع نشده به جای چربی های اشباع شده، محدود کردن مصرف قند و انجام فعالیت بدنی روزانه در حد متوسط را از جمله اقداماتی برشمرد که در کاهش میزان این معضل در کودکان موثر است. 
 
دکتر عبداللهی در ادامه، درخصوص توصیه های اجتماعی بیان کرد: مبارزه با اپیدمی چاقی دوران کودکی نیاز به تعهدات سیاسی پایدار و همکاری سازمان های دولتی و خصوصی دارد. دولت، شرکای بین المللی، جامعه، سازمان های غیردولتی و بخش خصوصی نقش مهمی را در ایجاد محیطی سالم، انتخاب رژیم غذایی سالم، مقرون به صرفه و در دسترس ایفا می کند. هدف سازمان جهانی بهداشت ایجاد هماهنگی و همکاری بین این سازمان ها در اجرای استراتژی جهانی در رژیم غذایی، فعالیت بدنی و سلامت است.
 
وی گفت: والدین می توانند با ارائه مواد غذایی و نوشیدنی های سالم و در دسترس و همچنین تشویق به انجام فعالیت بدنی بر روی رفتار کودک خود تاثيرگذار باشند، چراکه توصیه های والدين به شیوه زندگی سالم به دلیل الگوپذیری کودکان از والدین خود، موثر است.
 
دکتر عبداللهی تصریح کرد: روند اضافه وزن و چاقی در کودکان رو به افزایش است. بسیاری از کودکان چاق تبدیل به بزرگسالان چاق می شوند. خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها و بسیاری بیماری های دیگر در افراد چاق بیشتر است.
 
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درخصوص توصیه های تغذیه ای برای پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی کودکان، اظهار کرد: تغذيه كودك در شش ماه اول زندگی فقط با شیر مادر وتداوم آن تا دو سالگی، مصرف روزانه صبحانه به عنوان یکی از سه وعده اصلی غذایی، مصرف روزانه حداقل دو میان وعده غذایی مناسب، صرف غذا به همراه خانواده، خودداري از مجبور كردن كودك به خوردن و آشامیدن، خودداری از دادن غذا یا تنقلات هنگام تماشای تلویزیون، خودداري از وادار كردن کودک به اتمام غذا، ندادن شکلات و شیرینی به عنوان پاداش به کودك، محدود كردن مصرف فست فودها  و غذاهای آماده، محدود كردن مصرف غذاهای چرب، سرخ شده و تنقلات پرکالری و پر چرب مانند سیب زمینی سرخ شده، چیپس، پفک، شکلات، کیک های خامه ايي و شکلاتی، بستنی، شیرکاکائو، نوشيدن آب یا دوغ کم نمک به جای نوشابه های گازدار و آب میوه های صنعتی که حاوی شکر افزوده هستند، مصرف لبنیات کم چرب برای کودکان بزرگتر از دو سال، محدود كردن مصرف کره، سرشیر، خامه و سس مایونز، مصرف ميوه يا آب میوه تازه و طبیعی به جاي آب میوه آماده و شربت، استفاده روزانه از سبزی های تازه یا پخته و میوه تازه در برنامه غذایی کودک، جایگزین كردن آجیل و مغزها (از نوع کم نمک) به جای تنقلاتی مثل چیپس و پفک و پايش منظم وزن كودك و مشاوره با كارشناس تغذيه، از جمله توصیه هایی است که می تواند به کنترل چاقی و اضافه وزن کودکان کمک کند.
 
دکتر عبداللهی درخصوص فعالیت بدنی در کودکان توصیه کرد: انجام فعالیت بدنی روزانه کودک به مدت 60 دقیقه، تشويق كودك به انجام ورزش هایی مانند دوچرخه سواری، دویدن و شنا، استفاده از مشارکت کودک در انجام کارهای روزمره منزل مانند نظافت خانه، تشویق کودك به بازي با ساير کودکان و محدود كردن سرگرمی های غیر فعال مانند تماشای تلویزیون یا بازی های کامپیوتری به كمتر از 2 ساعت در روز، نیز از جمله اقداماتی است که می تواند در افزایش فعالیت بدنی کودکان به صورت روزانه در کنترل وزن کودکان موثر باشد./207

نسخه چاپي ارسال به دوست

چهارشنبه ٣ فروردين ١٣٩٨ - ١١:١٩ / شماره خبر: ١٨٨٠٩٥ / تعداد نمايش: 368

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج