• 99/10/07 - 09:42
  • 619
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
پاسخ مطلب مندرج در خبرگزاری تسنیم:

بار اصلی آموزش مجازی بر روی 70 سامانه نوید دانشگاه های علوم پزشکی کشور است

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در این جوابیه تاکید کرد: تعداد محتواهای الکترونیکی بارگذاری شده بر روی سامانه های نوید از 10 هزار در طی 3 ماه به بیش از 950 هزار محتوا افزایش یافته است و در طی این ترم بیش از 40 هزار آزمون بر روی نوید برگزار شده است.

به گزارش وبدا، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به خبر انتقادی خبرگزاری تسنیم با عنوان «کلاف سر در گم آموزش علوم پزشکی در روزهای کرونا / افت کیفیت آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی» در تاریخ  24 آذرماه 99 اعلام کرد:

با شیوع اپیدمی کووید 19، تمامی دانشگاه ها در سراسر جهان به سرعت آموزش های خود را به سمت آموزش مجازی و غیر حضوری سوق دادند و این امر به عنوان تنها راه حل ادامه تحصیل دانشجویان در زمان تعطیلی محیط فیزیکی دانشگاه ها شناخته شده است. خوشبختانه در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی ایران نیز به دلیل زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری که از قبل تهیه و مستقر شده بود این مهم با کمترین مشکل و وقفه محقق شد. در این بین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مجازی مانند طراحی و ارائه سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی نوید و موکس کشوری آرمان، آیین نامه ها و دستورالعمل های ارائه آموزش مجازی اثربخش و برنامه های توانمندسازی اعضای هیات علمی از موثرترین موارد بوده است.

هم اکنون نیز بار اصلی آموزش مجازی بر روی 70 سامانه نوید دانشگاه های علوم پزشکی کشور است که توسط دانشگاه علوم پزشکی مجازی در اختیار ایشان قرار گرفته و پشتیبانی می شود. به طوری که تعداد دانشجویان فعال در این سامانه ها در پایان ترم به بیش از 200 هزار و اعضای هیات علمی فعال به حدود 25 هزار نفر افزایش یافته است. تعداد محتواهای الکترونیکی بارگذاری شده بر روی سامانه های نوید از 10 هزار در طی 3 ماه به بیش از 950 هزار محتوا افزایش یافته است و در طی این ترم بیش از 40 هزار آزمون بر روی نوید برگزار شده است.

نکات زیر در مورد خبر منتشر شده قابل توجه است :

معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مجازی به عنوان متولی سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی نوید این سامانه را به طور منظم بر اساس بازخوردهای ارسالی از دانشگاه ها به روز رسانی کرده و توسعه می دهد و از هر نوع پیشنهاد و انتقاد استقبال می کند.

متاسفانه نویسنده محترم مقاله مذکور هیچ آگاهی از این سامانه نداشته و کلیه مشکلات موجود در آموزش مجازی دانشگاه ها اعم از برنامه ریزی، نوع محتوا و ... را به سامانه نوید نسبت داده است.

سامانه نوید قابلیت بارگذاری انواع فایل های الکترونیکی اعم از متنی، پاورپوینت، محتوای الکترونیکی، فیلم، تصویر و ... را به عنوان یک بستر کاربرپسند دارد. نوع، کیفیت و کمیت محتواهای الکترونیکی بارگذاری شده، در حیطه اختیار استادان محترم درس است و ربطی به سامانه نوید ندارد.

نویسنده محترم مقاله از یک سو به نبود کلاس آنلاین و وبیناری اعتراض کرده است و از سوی دیگر از استفاده از سامانه های لازم برای برگزاری این کلاس ها مانند ادوبی کانکت، اسکای روم و ... انتقاد کرده است که با هم در تناقض است.

آموزش مجازی هرگز به طور کامل جایگزین آموزش های حضوری و عملی به خصوص در رشته های گروه علوم پزشکی نیست. همانطور که در آیین نامه ها و دستورالعمل های تصویب و ابلاغ شده معاونت آموزشی و شورای عالی آموزش مجازی به کرات ذکر شده، این آموزش ها باید بخش های تئوری را پوشش دهد تا حضور دانشجویان در محیط فیزیکی (بیمارستان ها و ...) به منظور جلوگیری از شیوع کووید-19، تا حد امکان کاهش یابد. ذکر کاربردی نبودن آموزش مجازی برای دروس عملی و بالینی نه تنها ارتباطی به سامانه نوید ندارد، بلکه از بدیهیات آموزش پزشکی است. سامانه نوید امکانات استاندارد برای ارتباط بین استاد و دانشجو و ایجاد یک آموزش مجازی تعاملی را فراهم کرده است. استفاده از این امکانات در اختیار استادان محترم است.

اگرچه ارتباطی بین سامانه نوید و هزینه اینترنت وجود ندارد و این امر در حیطه اختیارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست، ولی به استحضار می رساند که وزارت محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات آدرس کلیه سایت های آموزش مجازی از جمله کلیه سامانه های نوید کشور را دریافت کرده و برای رایگان شدن در اختیار ارائه کنندگان اینترنت در سطح کشور قرار داده است.

قابل توجه می باشد که دانشگاه علوم پزشکی مجازی به عنوان دبیرخانه شورای عالی آموزش مجازی بر وجود نواقص آموزش مجازی در کشور اذعان دارد، ولی در عین حال سرعت بهبود و ارتقای کیفی این آموزش ها در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور را مناسب می داند. در عین حال از کلیه انتقادات و پیشنهادات علمی، آکادمیک و مستند دانشجویان گرامی و اعضای هیات علمی محترم  استقبال می کند.

  • گروه خبری : پاسخگویی به رسانه ها
  • کد خبر : 220723
کلمات کلیدی